czwartek, 29 listopada 2012

Otwarty laptop podczas jazdy ciężarówką

Otwarty laptop podczas jazdy, obojętnie czym jedziemy ciężarówką, busem czy samochodem osobowym. Jak to jest według prawa, można mieć otwarty laptop podczas jazdy czy nie można. A może pytanie powinno brzmieć - czy można używać laptopa podczas jazdy czy nie można go używać ?. Pytanie w których krajach można mieć otwartego laptopa i go używać podczas jazdy, a w których krajach nie można podczas jazdy ani używać, ani mieć otwartego laptopa. Nasuwa mi się kolejne pytanie - czy podczas jazdy ciężarówką można mieć położony, zamknięty laptop na półce, którą posiada prawie sto procent ciężarówek, czy należy mieć go schowany gdzieś w schowkach z daleka od rąk kierowcy lub w takim miejscu, aby ani kierowca go nie widział, ani kontrolujący policjant, gdy podczas kontroli będzie rozglądał się po naszej kabinie ?
Co jakiś czas w komentarzach pod moimi filmami pt."Życie w trasie", padają pytania dotyczące otwartego laptopa podczas jazdy. Myślę, że temat ten stał się troszkę kontrowersyjny i warty poświęcenia mu uwagi. Jedni z was pytają, czy można jeździć z otwartym laptopem, inni piszą wprost, żebym nie jeździł z otwartym laptopem ponieważ jego tata lub kolega dostał mandat właśnie za otwartego laptopa podczas jazdy ciężarówką. Zatem, czy przepisy są stworzone specjalnie dla ciężarówek, czy dla wszystkich pojazdów ?
Ostatnie wydarzenia, które były pokazane w serwisach informacyjnych w telewizji oraz na stronach internetowych, pokazywały przypadek kierowcy z Niemiec, który w swoim aucie osobowym, miał zainstalowane małe mobilne biuro. Małe mam na myśli małą kabinę samochodu, lecz jeżeli spojrzymy na sprzęt, który ów kierowca miał zainstalowany w swoim pojeździe, wówczas nie powiemy już "małe biuro" tylko "prawdziwe duże biuro". Wymienię tylko kila rzeczy, które ten kierowca posiadał w swoim samochodzie osobowym. Laptop, drukarka, przetwornice prądu, nawigacja gps, dwa telefony komórkowe na szybie, mnóstwo kabli itd. Na zdjęciu powyżej widać mobilne biuro tego kierowcy.
Dlaczego podaję ten przykład ? Jak przeczytałem na jednej ze stron internetowych, kierowca ten został zatrzymany przez niemiecką policję (źródło - Polizei Saarbrücken - Niemcy ) za przekroczenie prędkości. Na odcinku drogi z ograniczeniem prędkości do 100 km/h, jechał 130 km/h, czyli o 30 km/h za szybko. Oczywiście, policjanci byli zdziwieni tym co zobaczyli w środku tego samochodu, jednak na żadnej ze stron nie napisano, ani w telewizji nie powiedziano, jaki mandat dostał ten kierowca, właśnie za to "mobilne biuro".      Wiadomo, że dostał mandat 120 euro za przekroczenie prędkości oraz za źle zabezpieczony ładunek. Prawdo podobnie był to samochód osobowy z paką mogący przewozić towary. Na zdjęciu tego nie widać. W wiadomościach słyszałem, że za otwarty laptop i inne gadżety, nie dostał mandatu ponieważ policja nie była wstanie mu udowodnić, że używał tego sprzętu podczas jazdy.

Podałem ten przykład, aby móc go porównać z przykładami kierowców ciężarówek, którzy jeżdżą z otwartymi laptopami. Ja również jeżdżę z otwartym laptopem, lecz powiem szczerze, jeżdżę coraz mniej. Nie dlatego, że obawiam się o mandat, lecz dlatego, że znam już dużo głównych szlaków którymi jeżdżę ( autostrady oraz drogi krajowe). W miastach oraz podczas dojazdu do firm (załadunek,rozładunek) zawsze jadę z włączonym laptopem i załączoną mapą Auto Route 2011.
Osobiście miałem jedną kontrolę przez policję francuską i jedną kontrolę przez policję niemiecką. Żadna z wymienionych policji, nic mi nie powiedziała na temat otwartego laptopa podczas jazdy. Policja francuska zatrzymała mnie za wjazd na odcinek drogi z zakazem dla ciężarówek w tej godzinie, w której jechałem i za to przewinienie dostałem 22 euro mandatu, a policja niemiecka zatrzymała mnie na granicy polsko - niemieckiej do zwykłej kontroli drogowej ( dokumenty, tonaż ładunku, zabezpieczenie ładunku ). Z kontroli niemieckiej wyszedłem z taką samą grubością portfela jak prze kontrolą, czyli bez mandatu.
Zatem jak to jest z tym otwartym laptopem podczas jazdy ciężarówką ? Czy miałem szczęście ? Czy policjanci byli tak zajęci innymi sprawami, że nie zauważyli w mojej ciężarówce otwartego laptopa ? A może zauważyli, ale należeli do grupy "dobrych policjantów", czy po prostu nie ma takiego prawa, które mówiło by, że podczas jazdy nie mogę mieć otwartego laptopa. A może jest przepis, który mówi, że podczas jazdy nie mogę używać otwartego laptopa, a to już jest duża różnica.
Z tego co wiem, to w prawie polskim, nie ma takiego przepisu, który by zakazywał kierowcom mieć otwarty laptop i go używać. W innych krajach, podobno są takie przepisy, ale mówią, że nie można używać laptopa podczas jazdy. Przepisy nie zakazują mieć otwarty laptop. Jeżeli macie jakieś konkretne informacje na ten temat, poparte konkretnymi przepisami dotyczących różnych krajów to piszcie w komentarzach. Na pewno wielu czytelników skorzysta z Waszej wiedzy. Osobiście również chętnie skorzystam.
Post ten nie ma na celu promowania jazdy z otwartym laptopem, lecz wyjaśnić wątpliwości, które ma wielu kierowców. Można czy nie można ? Czy uda nam się wspólnie znaleźć odpowiedź, aby każdy kto chce jeździć z otwartym laptopem, mógł to robić nie obawiając się o mandat ? Nie wiem. Możliwe, że można jeździć z otwartym laptopem, ale nie można go używać podczas jazdy.

Jak wygląda sprawa w rzeczywistości. Bardzo dużo kierowców, z wielu krajów jeździ po unii z otwartymi laptopami. Jedni podczas jazdy mają załączone mapy, inni filmy, a jeszcze inni patrzą tylko na tapetę , którą mają ustawioną na monitorze.
Załóżmy, że nie można mieć otwartego laptopa podczas jazdy. Ale pytanie dlaczego ?
Dlatego że zasłania nam kilkadziesiąt centymetrów kwadratowych szyby, czy dlatego że rozprasza naszą uwagę ? Jeżeli chodzi o zasłanianie szyby, to zauważyłem, że niektórzy kierowcy mają na szybie tyle różnych gadżetów (proporczyki, wisiorki, maskotki, tablice oświetleniowe itp.). które zasłaniają dużo więcej powierzchni szyby, niż laptop o przekątnej monitora 13,4 cala. Jeżeli chodzi o rozpraszanie uwagi kierowcy, to zgodzę się, że oglądanie ciekawego filmu może rozpraszać uwagę kierowcy, a film z napisami to już całkowicie odpada, bo myślę, że na pewno będzie rozpraszał uwagę kierowcy. Gra w grę komputerową na laptopie podczas jazdy. to już moim zdaniem przegięcie i całkowicie odpada. Nie słyszałem do tej pory, żeby jakiś kierowca grał w grę podczas jazdy. Ale czy zerkanie na monitor z tapetą na której jest zdjęcie naszej ukochanej rodziny, lub na punkt gps z pozycją naszej ciężarówki, rozprasza tak uwagę, że nie można tego robić podczas jazdy. Tutaj będę bronił swojego stanowiska, że te dwie ostatnie czynności nie rozpraszają uwagi kierowcy, bynajmniej mojej. Ciekawe jest to, że praktycznie w każdym nowym lepiej wyposażonym samochodzie osobowym jak również ciężarowym, montuje się dosyć duże monitory ( wyświetlacze) na których wyświetla się obsługę radia, mapy gps , oraz możliwość oglądania plików z urządzeń przenośnych (pendrive) czyli filmów i to podczas jazdy. Więc jak to jest ? Czy przepisy są tworzone dla wszystkich pojazdów takie same, czy dla kierowców samochodów ciężarowych inne ? Czy szukanie interesującej nas stacji radiowej jest dozwolone podczas jazdy, czy mamy obowiązek zjechać na parking ? A jeżeli nie można tego robić podczas jazdy, to ilu kierowców wszystkich pojazdów, zjeżdża na parking w celu zmiany fal stacji radiowej ? Spotkałem się z nawigacją MioMap, która podczas załączenia informuje kierowcę, że podczas jazdy nie można obsługiwać nawigacji, ale nic nie mówiła że nie można na nią zerkać. Więc jak to jest z tym zerkaniem na mapę, którą mamy na laptopie podczas jazdy. A może można zerkać, ale nie można jej obsługiwać. Obsługiwać, czyli zmieniać trasy, oddalać lub przybliżać ? Zostawiam Was z tymi przykładami, z tymi pytaniami, może znacie konkretne odpowiedzi poparte przepisami. Przepisami, nie tym co mówił przysłowiowy Kowalski. Ja osobiście będę jeździł z otwartym laptopem i korzystał z mapy AutoRoute podczas jazdy. Jeżeli okaże się, że jest to zabronione, wtedy będę podejmował jakieś decyzje. Myślałem już o tym, aby podczas jazdy trzymać laptopa z boku na jakimś specjalnie do tego przygotowanym stoliku czy stojaku. Narazie jednak nic nie zmieniam


Mapa Auto Route 2011
Dlaczego używasz tej mapy ? Dlaczego nie papierowej ? Boisz się,że się zgubisz ? Nie trafisz do domu ?
Kiedyś nie było laptopów.gps-ów i też kierowcy jeździli. Mieli tylko mapy papierowe. Takie pytania i komentarze czasami pojawiają się pod moimi filmami. Co odpowiem ?
Tak, kiedyś też żyli bez telewizorów i internetu, bez światła i samochodów. Świat idzie do przodu. Albo idziemy razem z nim i korzystamy z wynalazków albo stoimy w miejscu i nie korzystamy z nich. Wybór należy do każdego z nas. Nie boje się, że się zgubię, ani że nie trafię do domu. Mapy papierowe mam zawsze ze sobą w trasie, ale ich prawie wcale nie używam. Praktycznie wcale, są jak nowe. Za to widziałem jak niektórzy kierowcy podczas jazdy trzymają na kierownicy, starą, rozsypującą się mapę i  próbują znaleźć drogę do swojego celu. Czy takie działanie nie jest zabronione ? Czy nie rozprasza uwagi kierowcy ? Moim zdaniem rozprasza, a jednak niektórzy kierowcy tak robią. Są dumni z faktu, że ich mapa ma kilka lub kilkanaście lat, ale co z tego skoro jest nie aktualna. Podczas jazdy trzyma ją na kierownicy i szuka drogi, której w niej nie ma, lub jedzie starą drogą bo o nowej się nie dowiedział ze swojej "porządnej" starej mapy. Ale jeżeli, ktoś tak chce robić, to mi nic do tego dopóki nie stwarza zagrożenia dla innych użytkowników drogi, tym że jest rozproszony. Oczywiście, w starej mapie nie znalazł odpowiedzi na swoje pytania, więc bierze do ręki CB- radio i pyta "mobilków" jak dojechać tu czy tu. Później jedzie w dane miejsce, szuka adresu, marnuje paliwo i czas jazdy, aż w końcu po ciężkim dniu pracy, wjeżdża na parking i musi opisać wydruk z tacho, bo przejechał więcej niż dziewięć czy dziesięć godzin. "Przegiął tacho" właśnie o te piętnaście czy dwadzieścia minut, które zmarnował na szukaniu adresu , którego nie było w jego porządnej "starej" mapie.
Nie mówię, że tak robią wszyscy kierowcy, bo większość używa nawigacji gps. Tylko ilu z nich aktualizuje te nawigację na bierząco ? Drogi się rozbudowują, powstają nowe strefy przemysłowe i bez aktualnych map i nawigacji będzie się zdarzało, że będzie problem szybko znaleźć nasz adres i naszą firmę do której jedziemy na rozładunek lub załadunek.


Moim celem zawsze jest dojechać  do celu jak najszybciej i jak najtaniej. Bez zbędnego szukania, denerwowania się, marnowania drogiego paliwa i cennych minut z czasu jazdy kierowcy.

Mapa elektroniczna jest dużo szybsza. Posiada wyszukiwarkę miejscowości, ulicy, nr.domu. Szybciej obliczy nam odległość z punktu "A" do punktu "B". Szybko możemy poszukać tańszej drogi przejazdu uwzględniając nie płatne odcinki autostrad i dróg krajowych ( landówek lub najconalek ). Szybko możemy poszukać drogi alternatywnej na wypadek korka lub objazdu. Szybko możemy poszukać interesujące nas parkingi i stacje paliw. Możemy przybliżać i oddalać interesujące nas części mapy, części miast. Oczywiście to wszystko powinniśmy robić podczas postoju na parkingu. Jednak jeżeli ktoś będzie robił te czynności podczas jazdy, będzie używał (obsługiwał ) gps lub mapę na laptopie, tym samym będzie rozpraszał swoją uwagę i zostanie zauważony przez policję, może narazić się na mandat. Róbmy wszystko z głową.

Fakt jest taki, że czasami podczas jazdy muszę obsłużyć gps, przybliżyć lub oddalić mapę na laptopie, ale robię to tak, aby nie rozpraszać swojej uwagi. Skupiam się na jeździe i szybko robię to co potrzebuję. Jednak gdy zachodzi potrzeba większych zmian na gps lub mapie podczas jazdy, zawsze zjeżdżam na najbliższy parking i wykonuję niezbędne czynności. Kilka minut poświęconych na korektę wytyczonych tras, nie przeszkadza mi w dotarciu do celu na czas, ponieważ dobrze przygotowana i wytyczona trasa gwarantuje szybkie i bezbłędne dotarcie do celu na wyznaczony czas, bez zbędnego szukania, marnowania czasu pracy, czasu jazdy oraz paliwa.

30 komentarzy:

  1. Fajny post.
    Mam pytanie odbiegające od tematu. Czy do jazdy ciężarówką potrzebna jest matura? Może i głupie pytanie ale ostatnio nie daje mi spokoju. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie , nie trzeba mieć matury . ;)

      Usuń
    2. Jedyne co jest Ci potrzebne to uprawnienia (prawo jazdy, kwalifikacja, etc.) :)

      Usuń
  2. Nie trzeba mieć matury wystarczy podstawowe :)

    OdpowiedzUsuń
  3. http://4.bp.blogspot.com/-EXurF9bwh-8/ULeGlyC71zI/AAAAAAAACE0/Sf-Ik3FXPlg/s1600/image-424469-galleryV9-nokm.jpg widać że to mondeo. Więc pewnie kombiak.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, mondeo. Tak też myslałem że to jakieś kombi,ale stwierdziłem,że dlaczego policja miałaby problem o źle zabezpieczony ładunek, jak było to napisane na jednej ze stron. Myślę, że kierowca się mądrze tłumaczył ze swojego biura i uczepili sie ładunku, aby pokazać kto rządzi na drodze.

      Usuń
  4. Nie matura nie jest potrzebna.

    OdpowiedzUsuń
  5. wiem ze w usa nie ma takiego prawa o otwartym laptobie, ale sa o uzywaniu komorki, ale policja moze dac ci mandat za distracted driver, bo jest jasne ze nie ma prawa zabaranionego, jedzenie podczas jazdy czy gotowania jedzenia czy robienia makijazu, czy grnia w xboxa podczas jazdy, ale to wtedy podchodzi prawa jaki jest "distracted driver" wiec napewno nie ma tez w europie o uzywaniu laptopa prawa, ale moze byc prawo o kierowcow distracted, bo poprostu by bylo za duzo zakazuw jak naprzyklad, prawo do nie zmieniania koszuli czy jeansow podczas jazdy

    OdpowiedzUsuń
  6. Matury nie potrzeba ale psychotechniczne trzeba zdać ; )

    OdpowiedzUsuń
  7. nie trzeba miec matury wystarczy PJ i KW Ja miałem niedawno kontrole policji w Niemczech i miałem tableta na szybie zamiasi nawi niestety nieznam niemieckiego ale zrozumiałem ze ekran ma zadurzy powinien nie przekraczać 5 lub 7 cali i nawet mi ten przepis pokazał w ich kodeksie na szczęście nie dostałem mandatu ale kazali sciagnoc tableta pozdrawiam xXxMvMxXx

    OdpowiedzUsuń
  8. Kiedyś w Szwajcarii zwrócił mi policjant uwagę na otwartego laptopa. Skończyło się bez mandatu. Pytałem się właśnie o przepis, to mi powiedział, że odnośnie samego laptopa nie ma, ale jest przepis zabraniający umieszczania przedmiotów w polu widzenia kierowcy, ograniczających jego widoczność.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem, że laptopa podczas kontroli miałeś na półce, tak jak ja trzymam ?

      Usuń
    2. Tak. Dokładnie. Teraz już podczas jazdy nie używam, ale kiedyś miałem dokładnie tak samo jak Ty umiejscowionego.

      Usuń
  9. Nie wiem jak to jest dokładnie z samymi laptopami, ale jest przepis praktycznie w każdym kraju UE, o którym wpomniał Artur - Zabrania się umieszczania przedmiotów w polu widzenia kierowcy, ograniczających jego widoczność. Jest o tym mowa nawet na kwalifikacji zawodowej i zagadnienie podpięte jest chyba pod unijny przepis. Więc te proporczyki czy inne cuda to jak najbardziej nie, ale np. w niektórych autach przednia szyba jest tak skonstruowana, że tzw. tablice imienne z perspektywy kierowcy są niewidoczne, gdyż umiejscowione są za deską rozdzielczą, poza polem widzenia, a z zewnątrz widać je idealnie - do tego nikt się nie przyczepi. Co do sprzętów to tak samo - inaczej jak jest navi przypięta na środku szyby i poprowadzona pod oczy na drucie, a inaczej jak jest w rogu, laptop nie na półce tylko z boku na stoliku, siedzeniu. Myślę, że gdy podczas kontroli widzą, że na laptopie jest nawigacja to problemu z tematu nie zrobią, gorzej gdy właśnie leci jakiś film lub działa gra. Poza tym, za takie coś powinno być pouczenie, a nie od razu mandat. Swoją drogą może coś poręczniejszego? np. netbook? ~11 cali, 2x dłuższy czas na baterii, mniejszy pobór prądu, a wszystko co potrzeba to śmiga, np. taki aspire one 725 z matrycą 1366x768 i WIN7 HP SP1 PL x64. Ja cały czas latam na takim właśnie netbooku, na którym mam autoroute'a 2011, mam także tablice z ksywką w skali 1:1 i chyba kontrole mnie lubią, bo miałem ich już ponad 10 w ciągu niecałych 2 lat ale nikt mi uwagii za to nie zwrócił, koncentrowali uwagę na ważniejszych sprawach. Pozdrawiam, Darek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam również notebook 11 cali z mapą Auto Route 2011 i win7.Myślę, że od nastepnej trasy zacznę z nim jeździć i zobaczę jak będzie. Czytając to co napisałeś ,myslę że będzie ok. Powiedz, bo nie napisałeś czy podczas jazdy i kontroli ten notebook miałeś na półce czy na jakimś stoliku z boku tak że nie przysłaniał pola widzenia kierowcy jak podaje przepis o którym piszą różne osoby ?

      Usuń
    2. Krzysiu, ja w FH 2011 trzymam na tej środkowej półce, mam akurat wersję z tą szerszą półką - mieści się tam z 80% powierzchni tego netbooka, leży lekko przechylony - laptop by nie wszedł. Mam też taki stoliczek rozkładany wędkarski/ogrodniczy, który kupiłem w bricomarche i jego stawiam na środku na podłodze, w Volvo jest sporo miejsca. Tego netbooka mam od lipca (premiera była w czerwcu), wcześniej miałem innego i w poprzednim aucie, R-ce trzymałem tylko na tym stoliczku, bo tam miejsce na takie gażdżety jest tylko od strony pasażera, a to za daleko. Hej, Darek.

      Usuń
    3. Tej stolik to sztywny, oczywiście nie takie rurki z materiałem. Coś na ten wzór: http://www.taniutko.pl/meble-ogrodowe/6039-haro-stol-skladany.html

      Usuń
  10. W Izraele, za regułami, podczas jazdy nie wolno odwlekać się nie na co.Telefon, leptop, SMS.Kary bardzo duże.Policja podjeżdża obok i patrzą że czynisz.

    OdpowiedzUsuń
  11. Przepis, ktory zabrania uzywania takiego laptopa, jak masz Ty, mowi, ze nie mozesz w samochodzie montowac wiekszego wyswietlacza/monitora niz 10 cali.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie już kiedyś, ktoś mi coś takiego mówił, ale nikt nie potrafi go dokładnie wskazać...

      Usuń
  12. Witaj z tego co miałem kontrole to w Niemczech i Anglii nie można mieć otwartego laptopa ale może leżeć na półce nawka max do 7 cali natomiast w Skandynawi to wszystko jest zabronione nie wolno ci nawet miec nawki na szybie i półki w aucie.Pozdrawiam i szerokości

    OdpowiedzUsuń
  13. W Słowacji zaś od 2009 roku wprowadzono:
    Zakaz umieszczania GPS i innych urządzeń montowanych na przedniej szybie w miejscach ograniczających widoczność.
    A z tego co mi wiadomo w niektórych krajach obowiązuje zakaz używania GPS z funkcja antyradarową. Zaś w Hiszpanii zakaz używania urządzeń z monitorami (telewizor, video, DVD) za wyjątkiem monitorów satelitarnych systemów nawigacyjnych (GPS).
    Wszystek to wiedza nabyta przez internet, jesio nie miałem okazji skonfrontować ją z rzeczywistymi przepisami.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gdy wjeżdżam na teren niemiec najnowasz wersja Auto Mapy informuje mnie ,że na terenie niemiec funkcja antyradarowa jest zabroniona. Mapa pyta mnie czy akceptuję czy odrzucam. Na terenie Francji, Luxa, Belgi takich pytań nie miałem, czyli funkcja antyradarowa jest zgodna z przepisami tych krajów.

      Usuń
  14. Dzięki Panowie za odpowiedzi. Po prostu nie daję rady w technikum z matmy i skutek może być taki, że pójdę do zawodówki :D

    OdpowiedzUsuń
  15. Ja zawsze swoją AutoMape aktualizuje a bieżąco. Podziwiam takich kierowców zawodowych, co jeżdżą na papierowej. Nie dość, że schodzi z tym 2x więcej czasu to jeszcze tak jak Krzysiek napisałeś są to mapy kilkudziesięcioletnie i prawie w każdym przypadku połowy dróg z aktualnego stanu nie ma na tej mapie.
    Pozdrawiam Krzysztof - szerokości!

    OdpowiedzUsuń
  16. Podczas rutynowej kontroli we Francji zapytałem żandarma o laptopa. Sam czasem korzystam z modułu GPS i mapy w komputerze, ale głównie w miastach. W każdym razie dowiedziałem się, że jeśli w trakcie jazdy mam włączoną mapę, to żaden rozsądny (to są jego słowa) policjant nie wlepi mi mandatu. Natomiast gdybym został złapany na oglądaniu filmu (co się niektórym zdarza...), mogłoby mnie to kosztować do 200 euro.
    Wspomniał też o wielkości ekranu, jeżeli ktoś będzie chciał się przyczepić, wówczas włączone urządzenia o wyświetlaczu bodajże powyżej 12 cali mogą być podstawą do ukarania kierowcy. Chodzi o zasłanianie powierzchni szyby. Jednak, jak stwierdził, takie sytuacje zdarzają się ekstremalnie rzadko.

    OdpowiedzUsuń
  17. Witam. Właśnie pisałem Ci nawet kiedyś na priv na YouTube o tej sprawie. We Francji nie można używać w nawigacjach czy tam laptopach - map z informacjami o radarach. Słyszałem że za to można dostać aż 1500 Euro mandatu, oraz urządzenie może być skonfiskowane. Podkreślam, tylko tak słyszałem, nie potwierdzam, ale i nie zaprzeczam. Może ktoś z was wie jak to z tym jest.

    OdpowiedzUsuń
  18. Witam,czy mapa AUTOROUTE 2011 wystarczy do poruszania się ciężarówką pow 12 ton DMC po nacjonalkach we fracji lub landówkach w innych krajach,ewentualnie jaką mape polecacie ?

    OdpowiedzUsuń
  19. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  20. Moim zdaniem chyba za takie coś można dostać mandat, ponieważ można to podpiąć pod korzystanie z takiego urządzenia w drodze, a kierowca powinien być skupiony na drodze, szczególnie jeśli porusza się takim dużym samochodem. Na stronie https://zaplacmandat.pl jeśli tylko chcielibyście to dowiecie się, jak szybko płacić mandaty to szybko wchodźcie sobie na podaną stronę.

    OdpowiedzUsuń