czwartek, 1 marca 2012

Skrzynia biegów MAN TGA 18.430

Będąc w trasie zrobiłem film na temat skrzyni biegów w Manie TGA 18.430
Celem tego filmu jest pokazanie jak działa skrzynia, w jaki sposób zmienia się poszczególne biegi na dolnej skrzyni (niska skrzynia), na górnej skrzyni (wysoka skrzynia). Co to są półbiegi czy połówki, bo różnie kierowcy je nazywają. Ja je nazywam dolny bieg (niski) lub górny bieg (wysoki). W dalszej części posta wytłumaczę to dokładniej. Jak działa przycisk, ( Comfort Shift ) za pomocą którego wrzuca się wcześniej przygotowany bieg górny (wysoki) czy bieg dolny (niski).Możliwe, że część z Was widziało już film i to co piszę jest już zrozumiałe. Możliwe, że dla niektórych to co napisałem do tej pory ,to czarna magia. Powiem wam coś, co na pewno was ucieszy.
Obsługa skrzyni, która jest w moim Manie ,czyli TGA 18.430 jest bardzo prosta. Powtórzę - bardzo prosta.
Każdy z Was, może opanować tą czy inną skrzynię biegów do perfekcji. Do tego potrzebna jest teoria, którą chcę Wam przekazać i praktyka, którą zdobędziecie jeżdżąc taką ciężarówką i używając skrzyni na co dzień.
Wspaniale byłoby napisać,że nie miałem żadnych problemów z opanowaniem skrzyni biegów. Że urodziłem się z drążkiem od zmiany biegów w ręce. Że wsiadłem do ciężarówki i nigdy nie pomyliłem piątego biegu z siódmym, czy szóstego z ósmym. Oczywiście fajnie byłoby powiedzieć, że biegi dolne (niskie) czy górne (wysokie) to bułka z masłem. I wogóle cała ta jazda jest prosta jak pas startowy. Fajnie byłoby tak napisać. Ale wcale tak nie było. Było zupełnie inaczej. Każdy jakoś zaczyna i ja też zaczynałem. Trzeba było  trochę " pomieszać " biegami, żeby opanować tą skrzynię. Powiem tak: " Trening czyni mistrzem " i każdy z Was może nim zostać. Mistrzem od skrzyni biegów. Praktyka, praktyka i jeszcze raz praktyka robi swoje.
- Cztery biegi na dolnej skrzyni, cztery biegi na górnej skrzyni i przełącznik, który uruchamia dolną lub górną skrzynię. Na każdym biegu połówka i do tego kolejny przycisk, który przerzuca dolny bieg na górny bieg i jakiś przycisk ( Comfort shift ), który wystarczy nacisnąć i bieg sam się zmienia jak za dotknięciem czarodziejskiej różczki.
- Jak to wszystko działa ?
- Jak ja mam tą ciężarówką jechać ? Tyle przełączników, biegów i przycisk.
Takie pytania również sobie zadawałem. A gdy powoli opanowałem jazdę to okazało się, że jadąc pustym zestawem inaczej operuje się skrzynią biegów, a załadowanym zestawem dwudziestoma czteroma tonami ładunku, operuje się inaczej. Do tego dochodzi jazda w górach, po krętych drogach, zjazd z gór z ciężkim ładunkiem i ......
No właśnie i jak to wszystko opanować ? Jest na to odpowiedź. Teoria plus praktyka.
W filmie starałem się mówić o tym, co i dlaczego robię. Na jakim biegu jadę i dlaczego zmieniam na wyższy lub niższy bieg. Oczywiście ,nagrywałem go będąc w trasie i jadąc z ładunkiem, który musiałem dostarczyć na czas. Możliwe, że czegoś nie dopowiedziałem lub coś co powiedziałem jest dla niektórych niezrozumiałe. Postaram się w tym poście dokładnie opisać działanie poszczególnych przełączników na drążku zmiany biegów i powiedzieć jak działa tajemniczy przycisk ( Comfort shift ) zastępujący sprzęgło. Poniżej dwa zdjęcia. Układ biegów i opis poszczególnych przełączników.


1.a - Układ biegów
1.a Zdjęcie przedstawia układ poszczególnych biegów.

Dolna skrzynia ( niska ) biegi od jeden do cztery i górna skrzynia ( wysoka ) biegi od pięć do osiem oraz bieg wsteczny. Na filmie mówię i pokazuję jak poszczególne biegi się wrzuca i w jaki sposób zmienia się dolną ( niską ) skrzynię na górną ( wysoką ) skrzynię. Pokazuję również jak wrzuca się bieg wsteczny.

1.b - Opis przełączników 1.b Zdjęcie przedstawia opis poszczególnych przełączników.

Pierwszy od góry - Przełącznik / przycisk, który działa tak jak sprzęgło. ( Comfort Shift )

Środkowy - Przełącznik do tzw. półbiegów / połówek. Bieg dolny ( niski ), górny ( wysoki )

Pierwszy od dołu - Przełącznik do zmiany skrzyni
dolna skrzynia ( niska ) / górna skrzynia ( wysoka )

Zdjęcie nr 1.a - Układ biegów
W dolnej skrzyni znajdują się biegi od jeden do cztery. Najprościej tłumacząc wrzuca się je tak samo jak w samochodzie osobowym ( pokazane na filmie ). Chcąc wejść na wyższy bieg ( 5-8 bieg ), musimy przełączyć przełącznik od skrzyni góra / dół w pozycję " góra " ( pokazane na filmie ) i wtedy mamy do dyspozycji biegi od pięć do osiem. Wrzuca się je tak samo jak biegi od jeden do cztery. ( pokazane na filmie ). Bieg wsteczny ( R ) wrzuca się w następujący sposób. Przyciągamy drążek zmiany biegów do siebie do oporu i później ciągniemy do tyłu ( pokazane na filmie ). W momencie przyciągnięcia drążka do siebie usłyszymy dźwięk ( pisk ), który informuje nas, że wrzucamy bieg wsteczny ( R )
Wrzucanie poszczególnych biegów, jak i przełączanie skrzyni z dolnej na górną pokazałem na filmie.

Zdjęcie nr 1.b - Opis poszczególnych przełączników.
Zacznę od przełącznika pierwszego od dołu.
Pierwszy od dołu - ( Zdjęcia 2.a i 2.b ). Przełącznik do zmiany skrzyni - dolna skrzynia ( niska )  /górna skrzynia. ( wysoka )
Na zdjęciu powyżej przełącznik znajduję się w pozycji " dolna skrzynia ( niska ) ". W tej pozycji do dyspozycji mamy biegi od jeden do cztery. Pierwszego biegu praktycznie wcale się nie używa. Bieg drugi lub trzeci służy w zasadzie tylko do ruszania. W zależności jaki ciężki jest cały zestaw ( ciężar zestawu + ładunek ) to używamy biegu drugiego lub trzeciego. Również zależy czy ruszamy w terenie płaskim, z góry czy pod górę. W tym momencie przedstawiam Wam teorię, w praktyce nauczycie się kiedy, z jakiego biegu należy ruszać.Trzeba wyczuć moc silnika, sprzęgło, ciężar, ukształtowanie terenu. Gdy pozna się swoją ciężarówkę, wtedy robi się to automatycznie. Na początku może się okazać, że macie za wysoki lub za niski bieg. Nie należy się denerwować i załamywać tylko zastanowić się, co robi się nie tak, przemyśleć to i zapamiętać poprawne działanie. Z czasem wszystko zaczyna wychodzić tak jak my tego chcemy. Z czasem wyrabiamy nawyk i robimy to automatycznie.
Gdy już ruszymy i jedziemy na czwartym biegu, wtedy przełącznik przerzucamy na górę ( pokazane na filmie ) i wtedy mamy do dyspozycji biegi od pięć do osiem. Górna skrzynia ( wysoka ) służy do jazdy. Do jazdy wolniejszej lub szybszej. I tutaj znów teoria. W zależności jaką jedziemy drogą, jakim ciężkim zestawem, czy pod górę czy z góry itd. Zmianę biegów opanujecie w praktyce. Należy obserwować obrotomierz i słuchać silnika.Na początku zdarzy się, że dany bieg wrzucicie za szybko lub za późno, nie należy się zbytnio przejmować. Trzeba zastanowić się jak zmienić bieg poprawnie i zapamiętać poprawne działanie.

Poniżej dwa zdjęcia przedstawiające położenie przełącznika od skrzyni dolnej ( niska ) i górnej ( wysoka )

2.a - Przełącznik w pozycji skrzynia dolna (niska) - biegi od 1 do 4
2.b - Przełącznik w pozycji skrzynia górna (wysoka) - biegi od 5 do 8


2.a - Przełącznik w pozycji skrzynia górna (wysoka)

2.b - Przełącznik w pozycji dolna skrzynia (niska)



Środkowy - ( Zdjęcia 3.a i 3.b ) Przełącznik do tzw. półbiegów / połówek. Bieg dolny ( niski ), górny ( wysoki )
Celowo wypisałem wszystkie nazwy jakie słyszałem, po to abyście wiedzieli, że używając różnych nazw, cały czas mowa jest o tym samym.

Ten przełącznik możemy używać jadąc na każdym biegu od jeden do osiem. Służy on do załączania tzw. półbiegów / połówek. Kierowcy różnie mówią, ja mówię, że jestem na dolnym biegu lub górnym biegu. ( niski lub wysoki bieg ). O co chodzi ? Jak ten przełącznik działa ? Podam przykład.
Na zdjęciu ( 3.b - zdjęcie poniżej ) przełącznik jest w pozycji " górny bieg". Załóżmy, że jest to bieg szósty. Można by powiedzieć, że jest w pozycji " Pełna szóstka " lub " Górna szóstka " lub " Wysoka szóstka " Rozumiecie, kierowcy różnie mówią, a chodzi o to samo. Przełączając go w pozycję " dolny bieg "( pokazane na filmie ), czyli przełączamy go na dół, ( 3.a - zdjęcie poniżej ) wtedy schodzimy na " Nie pełna szóstka " lub " Dolna szóstka " lub " Niska szóstka " i znów celowo użyłem różnych określeń.
Tą czynność możemy zrobić na każdym biegu od 1 do 8. Zobaczycie w praktyce, jakie to jest mądre i dobre rozwiązanie zwłaszcza, gdy jedziemy z bardzo ciężkim ładunkiem. Tyle teorii na temat tego przełącznika. Na filmie pokazuję i mówię jak ten przełącznik działa.

Poniżej dwa zdjęcia pokazujące położenie przełącznika ( dół /góra ) lub ( niski / wysoki ) bieg.

3.a - Przełącznik w pozycji bieg dolny (niski)
3.b - Przełącznik w pozycji bieg górny (wysoki)


3.b - Przełącznik w pozycji - górny bieg (wysoki)
3.a - Przełącznik w pozycji - dolny bieg (niski)



Pierwszy od góry - ( Zdjęcie 4 ) Przełącznik / przycisk, który działa tak jak sprzęgło. ( Comfort Shift )

Przełącznik ( przycisk ), który znajduje się w rączce, opisany jako pierwszy od góry, celowo opisuję na końcu. Przycisk ten nazywa się Comfort Shift. Uznałem, że dobrze jest najpierw powiedzieć o przełącznikach skrzyni ( górna / dolna )  i przełącznikach biegów ( niskie / wysokie ), które opisałem powyżej i pokazałem na zdjęciach.
Jak opisać ten przełącznik krótko i zrozumiale. Najprościej będzie go porównać do pedału sprzęgła, który znajduje się w moim Manie. Pedał, który uruchamiamy nogą zmieniając kolejne biegi.
Działanie tego przycisku jest bardzo proste. Podam przykład:
Załóżmy, że jedziemy na dolnej ( niskiej ) szóstce i chcemy przerzucić bieg na górną ( wysoką ) szóstkę.
Więc co robimy poklei.
Najpierw przełączamy przełącznik na górę ( pokazane w filmie oraz na zdjęciach powyżej). W tym momencie mamy do wyboru dwie możliwości co zrobić, aby ten przygotowany bieg wszedł.
1. Pierwsza możliwość - nogą wciskamy sprzęgło, bieg w tym momencie wchodzi i puszczając sprzęgło mamy już przerzucony bieg na górną ( wysoką ) szóstkę.
2. Druga możliwość - właśnie do tego służy ten przycisk, zamiast nogą wciskać sprzęgło, wystarczy kciukiem nacisnąć przycisk, przytrzymać ok.1 do 2 sek ( czas przytrzymania jest potrzebny, aby mógł wskoczyć wcześniej przygotowany bieg, dobrze się za sprzęglić i przerzucić się bez zbędnych szarpnięć skrzynią.). W praktyce wyczujecie jak długo przytrzymywać ten przycisk.
Przycisk jest bardzo dobrym rozwiązaniem, ponieważ nie musimy używać nogi do wciskania sprzęgła tylko wszystko robimy kciukiem. Możemy również, przytrzymując ten przycisk przerzucać całe biegi.
Tyle teorii na temat tego przycisku. Jeszcze raz powtórzę. W praktyce wyczujecie ten przycisk i jak go obsługiwać.
Poniżej przedstawiam zdjęcie pokazujące ten przycisk.

4 - Przycisk działający tak jak sprzęgło



W ten oto sposób, dotarliśmy do końca opisu skrzyni biegów, jak i poszczególnych przełączników. Mam nadzieje, że film jak i ten opis ze zdjęciami pomoże Wam opanować skrzynię biegów w samochodach ciężarowych.

Poniżej film pokazujący działanie i pracę skrzyni biegów w Manie TGA 18.430

Zapraszam na forum Młody Trucker - Forum początkujących kierowców zawodowych


Nie pozostało mi nic innego, jak życzyć Wam połamania drążka skrzyni i tyle powrotów co wyjazdów.
Pozdrawiam. Szerokości.

26 komentarzy:

  1. No no kolego! Robisz kapitalną robotę na swoim blogu, naprawdę mi się podoba! Myślę że lepiej wytłumaczyłeś niż na kursie:-) Spokojnej trasy, czekam na następne wpisy i filmy i dodaje do ulubionych. Bajo!

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzieki ci kolego za ten bardzo zrozumialy opis oraz film! Twoj blog jest super! Szerokosci i czekamy na nowe filmy oraz wpisy.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzięki za wpis bo mi też rozjaśniłeś jak się dokładnie zmienia biegi w samochodzie ciężarowym :) Na początku to takie zagmatwane było ale potem skumałem o co chodzi dokładnie :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Jeśli dobrze rozumiem w sumie masz 16 biegów do przodu + wsteczny(czy występuje on jedynie na dolnej skrzyni? czy również ma "połówki"?). Czy na dolnej skrzyni w ogóle korzystasz z połówek, czy może używasz jedynie całych biegów? Zauważyłem, że przy zmianie biegów np. z górnej szóstki na dolną siódemkę wysprzęglasz nogą, a przycisku na lewarku (chyba "comfort shift") używasz przy zmianie zakresów dla jednego biegu tzn. z dolnej siódemki na górną siódemkę i odwrotnie z górnej siódemki na dolną siódemkę. Czym to jest spowodowane? Kwestią wygody? A może ten system działa najlepiej jedynie przy zmianie zakresów w obrębie jednego biegu?
    I jeszcze prośba - gdybys mógł napisać słówko o tym jak się sprawuje silnik w Twoim Manie - awaryjność, zużycie paliwa.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. co do wstecznego to nie wiem. a jesli chodzi o sprzeglo to mozesz uzywac i tego i tego kiedy chcesz. kwestia wygody. sprzeglo nozne jest konieczne tylko do ruszania. czyli przy wrzucaniu biegu z ktorego ruszasz z luzu.

      Usuń
  5. Całkiem fajnie to opisałeś, zwłaszcza dla ludzi, którzy nie wiedzą o co chodzi i na zdanie "ciężarówka ma 16 biegów" reagują oczami jak 5zł.
    Może teraz film z obsługi komputera na wyświetlaczu? ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. "Mała"
    A niech bedzi i film z obslugi komputera, przeciez te filmy sie robi nie dla kierowcow ciezarowek z duzym doswiadczeniem, a wlasnie dla tych poczatkujacych lub tych ktorzy tylko zamierzaja isc na kursy prawa jazdy! :)
    Filmy sa naprawde fajne i czym dalej tym lepsze! Dzieki takim ludziom, mlodzi kierowcy zaczynaja pracowac, majac juz jakies pojecie o tym wszystkim, i jak to sie wszystko dzieje. DZIEKI CI JESZCZE RAZ! Moze sie kiedys spotkamy w trasie, to ze mnie piwko :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba źle odebrałeś mój komentarz. Nie wyśmiewam absolutnie tego posta ani filmu, bo jest bardzo ciekawy. A propozycja z obsługi komputera i tego całego menu w TGA jest całkowicie poważna. Sama jeżdżę TGA i nie mogę się nijak do tego menu dostać, albo robię coś źle, albo klawisz jest zwalony. Suma sumarum chciałabym zobaczyć co ten komputer tam we wnętrzu pokazuje, wiem, ze spalanie na pewno ;)

      Usuń
    2. No to faktycznie zle zrozumialem :) Spoko, w takim razie czekamy na filmik z obslugi komputera ;)

      Usuń
  7. wpis elegancki jak zwykle! mam pytanie kiedy będzie ten filmik o kradzieży paliwa?

    BTW: przerzucać nie przeżucać ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Filmik zajebisty, możecośotacho i czasie pracy???

    OdpowiedzUsuń
  9. Prosiłem o ten film jakiś czas temu i jest. Bardzo dziękuje kolego. Mniej więcej tak to sobie kombinowałem ale dzięki temu instruktarzowi jestem pewny - jeszcze raz dziękuje.
    Podpisuje się pod propozycją kolegi ze wcześniejszego komentarza. W wolnej chwili pomyślałbyś o filmie nt. tacha.

    OdpowiedzUsuń
  10. Elegancko wytłumaczone :)
    Masz 2 zbiorniki paliwa? Bo na liczniku masz jedną 'tarczke' z poziomu paliwa, czy jak są 2 zbiorniki to jest jeden wskaźnik czy dwa? Jak to wygląda?

    Nad zegarem pokazuje ci ciśnienia doładaowania? (bar)

    OdpowiedzUsuń
  11. Właśnie dzisiaj zasiadam pierwszy raz za taki zestaw w podwójnej obsadzie i od rana zastanawiałem się jak ruszyć z tymi górnymi i półbiegami a tu takie pozytywne zaskoczenie szybki kurs w pigułce. Bardzo dziękuję, potrzebowałem takiego naświetlenia tematu. SZEROKOŚCI!!!

    OdpowiedzUsuń
  12. Witam kolegie kierowce, chciałes sie z Tobą podzielic moim dziwnym doświadczeniem z ta skrzynia. Otóz jakis czas temu konczyłem kurs na przewóz rzeczy. Jak zapewne wiesz trzeba teraz wyjezdzic na takim kursie 8 godzin. Oczywiscie te 8 godzin wyjechalem na spolke z 3 innymi kursantami. Ale to inna historia. Zmierzam do tego ze instruktor kazal nam w pustej ciezarowce( man, chyba tga, solowka, cos ok 600 koni) ruszac z jedynki i zmieniac kolejno wszystkie biegi. twierdzil ze ruszajac z 2 przeciaza sie sprzęglo. samochodem rzucalo jak na rodeo( kazdemu ). Biegi trzeba bylo zmieniac co sekunde. Raz ruszylem z 5, bo zapomnialem przelaczyc na dolna grupe i nie bylo z tym problemu. Zaden komunikat o przeciazeniu sprzegla sie nie pojawił. Całe to doswiadczenie podcieło mi skrzydla. bałem sie potem jezdzic. teraz jezdzilem na scanii automacie, nabrałem troche wprawy. Rozmawiałem z kilkoma osobami na ten temat i wszyscy smieja sie z tego instruktora.

    Rozumiem, ze ty tez ruszasz tylko z 2 lub 3??

    Pozdrawiam, szerokości.

    Juras

    OdpowiedzUsuń
  13. Kolego naprawdę dzieki za ten film,dziś mam zacząć na MANie,tylko nie wiem czy to będzie 430 czy 440 czy 410 i twój film na pewno pomoże. szerokości

    OdpowiedzUsuń
  14. dobrze opisałeś :) tą skrzynie i się za to chwali :) pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Dzięki za info !! wszystko opisane jak dla opornych ale o to chodzi :D szerokości!

    OdpowiedzUsuń
  16. W piątek zdałem na E w jeleniej górze. Kwalifikacje robiłem w zeszłym roku i teraz czekam na zmianę prawka i u teścia mam śmigać na scanii a znowu tam inna skrzynia a ja właśnie zdawałem na tgl 240 bez połówek;/ szczerze to w firmie 70 % manów mają. Gdzie znajdę filmiki z obsługą skrzyni scanii bodajże 12 biegów tam jest zakres przerzucania po 3. Nigdzie nic w tym temacie nie widze

    OdpowiedzUsuń
  17. pełna profeska, wszystko dokladnie opisane, super!
    pozdrawiam, baca

    OdpowiedzUsuń
  18. Mam pytanko.Czy przechodząc na górną skrzynie,przelącznik mogę wcześniej przełączyć,czy muszę wyrzucić na luz i wtedy pstryknąc do góry?

    OdpowiedzUsuń
  19. Jako P.H.U. Kujawa (http://www.phukujawa.com.pl) gwarantujemy pełen profesjonalizm. Serdecznie zachęcamy do skorzystania z naszych usług!

    OdpowiedzUsuń
  20. Super opisane...pozdrawiam i szerokości..

    OdpowiedzUsuń
  21. Jako P.H.U. Kujawa title="skrzynie biegów">http://www.phukujawa.com.pl/ mamy bardzo duże doświadczenie w naprawianiu skrzyń biegów. Serdecznie zachęcamy do skorzystania z naszych usług.

    OdpowiedzUsuń
  22. W P.H.U. Kujawa title="skrzynie biegów">http://www.phukujawa.com.pl/ znajdziesz najlepszych fachowców od skrzyni biegów. Sprawdź!

    OdpowiedzUsuń
  23. Zapraszamy na www.foto-kalendarz.pl/, tworzymy oryginalne kalendarze!

    OdpowiedzUsuń