czwartek, 16 sierpnia 2012

Szwajcaria - Opłaty za drogi


Kierowca,który pojedzie dużym zestawem i będzie wiózł ładunek z terytorium Unii Europejskiej do Szwajcarii ma obowiązek oprócz załatwienia dokumentów wwozowych w agencji celnej również ma obowiązek do wyrobienia karty "ID - Card" (na zdjęciu obok) dzięki,której będzie mógł obsługiwać terminal do opłat za drogi w Szwajcarii.Proszę nie mylić tej karty z kartą płatniczą np.Shell czy DKV.

W jaki sposób i gdzie wyrabia się taką kartę ?
W moim przypadku wyrobiłem ją w budynku agencji celnej,w której załatwiałem dokumenty wwozowe.Myślę,że taką kartę można wyrobić w każdej agencji celnej na terenie Szwajcarii.Wypełnia się specjalnie przygotowany druk w którym wpisuje się między innymi:Kraj w którym jest zarejestrowany truck,numery rejestracyjne,klasa Euro trucka oraz sposób zapłaty ( karta / gotówka ).W sumie nie wiem po co podaje się sposób zapłaty,ponieważ przy wyjeździe ze Szwajcarii i rozliczaniu się z przejechanych kilometrów,osoba pracująca na stanowisku obsługi opłat za drogi (drewniana budka na przy parkingu na terenie agencji celnej) nie chciała odemnie mojej karty Shell,tylko powiedziała,że do firmy przyjdzie faktura.A więc po wypełnieniu druku,otrzymamy taką kartę z wypisanym numerem rejestracyjnym.Jedna karta jest przydzielona do jednego trucka.

W jaki sposób używa się karty "ID-Card" w terminalu opłat za drogi ?
W terminalu,który znajduje się w budynku agencji celnej i wyglądem przypomina bankomat do naszej dyspozycji mamy ekran,klawiaturę i miejsce na włożenie naszej karty" ID-Card".
Czynności,które należy wykonać:
- Wkładamy kartę - sprawdzamy dane wyświetlone na ekranie,czy zgadzają się z naszym truckiem.
- Wybieramy język,w którym będziemy obsługiwać terminal.
- W odpowiednie miejsce musimy podać stan licznika.
- Czekamy na wydruk
- Odbieramy kartę,którą terminal odda automatycznie po zakończeniu całego procesu.
Na zdjęciu obok,pokazałem dwa miejsca.Pierwszy to wydrukowany stan licznika,który podaliśmy podczas obsługi terminala.Stan licznika przy wjeździe do Szwajcarii.Drugie wskazane przeze mnie miejsce na wydruku,to wpisany ręcznie stan licznika przy wyjeździe ze Szwajcarii.

W jaki spasób i gdzie dokonuję opłatę za przejechane kilometry w Szwajcarii ?
Na tej agencji celnej na której byłem,na terenie parkingu dla ciężarówki jest drewniana budka,do której się podjeżdża ciężarówką.Okienko w budce znajduje się na wysokości okna kabiny,tak więc nie musimy wysiadać z trucka.Cała rozmowa odbywała się przez okna ciężarówki i drewnianej budki.Podajemy pracownikowi wypełniony wydruk z terminala (gdzie należy wpisać stan licznika przy wyjeździe pokazałem za zdjęciu powyżej) i po chwili możemy jechać w kierunku granicy.Nie płaciłem na miejscu kartą,pracownik poinformował mnie,że na adres firmy przyjdzie faktura.Po tych słowach uprzejmie podziękowałem i udałem się w kierunku granicy,który znajduję się dosłownie 500 metrów od parkingu na którym załatwiałem papiery wwozowe i opłatę za drogi.

Poniżej film "Życie w trasie cz.29 - Szwajcaria".W tym odcinku pokazałem moją trasę do Szwajcarii i pokazuję te rzeczy,o których napisałem w poście.


3 komentarze:

  1. Fajnie wszystko opisałeś. Z przyjemnością przeczytałem dodatek do wcześniej obejrzanego filmiku na YouTube ; )

    OdpowiedzUsuń
  2. bardzo dobre wszystko jest opisane i podane w filmiku ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo fajnie opisane i bardzo przydatne

    OdpowiedzUsuń